fbpx

Godt arbeidsmiljø

Kollegaene trives i «stua», som de kaller det. Her har de møter, både formelle og uformelle.

Fargene og materialene vi omgir oss med til daglig påvirker oss på ulike måter. Dette har gjengen i Boli fått erfare.

I en årrekke har interiørdesignere pekt på hvordan omgivelsene våre har mye å si for hvordan vi føler oss og hvor produktive vi er. Dette understøttes til en viss grad av forskning, og skal vi tro meglerne i Boli er dette en vedtatt sannhet!

Merket effekten umiddelbart
– Det føles som om vi endelig har sluppet ut etter flere år innelåst et sted, ler daglig leder Øyvind Krogstad. Han forteller at de lenge har hatt et ønske om å oppgradere kontorlokalene, som før besto av hvite vegger, glass og harde fliser på gulvet. Boli kontaktet interiørdesigner Hanna Sara Brende, med en enkel oppdragsbeskrivelse : – Gi oss et triveligere kontorlandskap!

Små detaljer er med på å løfte hele kontorlokalet

Vekk med hvite vegger
Hanna Sara Brende forteller : – Hvite vegger og harde materialer gjør omgivelsene mer sterile og mindre vennlige. Det blir også vanskeligere å fokusere og jobbe over lengre tid. Øyet tar inn for mye lys og sender stresssignaler til hjernen, som igjen gjør at vi blir fortere sliten, får hodepine og generelt høyere sykefravær. Og alikevell males det hvitt og grått over en lav sko i kontorlandskap. «Det e tuillat!»

Egen «stue»
Det nye kontorlandskapet til Boli er nå fritt for hvitt. Veggene er malt i varme farger, og materialene er i tre. Den harde gulvflisen er byttet ut med teppeflis. Grønne planter og kunst på veggen er også med å bidra til en opplevelse av et hjem. Meglerne har fått et eget «stueområde» hvor de kan ha interne møter eller rett å slett se en fotballkamp sammen etter jobb. – Vi merket umiddelbart at skuldrene sank et par hakk, sier megler Trond Unhjem. Han forteller at de trives bedre på jobb, og at de med den nye utformingen lettere får øyekontakt med kundene når de kommer inn i lokalet.

Lavere skillevegger mellom pultene gjør at meglerne får øyekontakt, både med hverandre og kundene som kommer inn døra.

Rom for gode møter
Krogstad forteller at meglerne drar nytte av å sitte sammen, de får bedre informasjonsflyt og blir mer effektive. – Vi selger hus, og er avhengig av å få kundens tillit. Da er det helt selvsagt at et førstemøte mellom kunde og megler bør finne sted i gode og behagelige omgivelser, der man kan senke skuldrene og ta en uformell prat for å bli bedre kjent. Litt som i en stue, sier han.

Tekst og foto: Lena Johnsen